Sunday, July 29, 2012

Nak kongsi siket

Selalunya time-time bulan puasa gini, semua orang nak kongsi tips itu ini... Tips diet-lah, tips tambah amal ibadah, dan macam-macam lagi... Paling popular sekali tips berbelanja-lah... Lepas balik dari bazaar petang tadi, terus terdetik nak kongsi tips ke bazaar ramadhan.. Walau dah ramai  yang kongsi tips ni... aku tetap nak berkongsi jugak.. 

Tips berbelanja di bazaar ramadhan.

Pertama 
Sebelum ke bazaar tu.. buat list siap-siap dari rumah... tulis kat kertas laa makna.. nak makan apa.. nak minum apa... kalau buleh tu, jangan semua kehendak nak tulis atas kertas... sama je keadaannya kalau tak list.. 

Kedua 
Bawak duit tu hendaklah cukup-cukup... Makna cukup-cukup tu, bukanlah... "aku bawak cukup-cukup seratus je ni..cukup tak?" Cukup-cukup seratus ko kata?! Gile hape... bazaar ramadhan je kot.. Paling banyak pun RM20 sudahlah.. Lagi sikit dari tu lagi bagus.. 

Ketiga 
Jangan bawak reramai sangat ke bazaar tu.. maksudnya anak saudara, anak jiran sebelah, pak cik, mak cik sebelah emak, kakak angkat, adik angkat dan sebagainya... Sensorang jadilah.. Kalau berdua saja pun buleh.. bukan apa bawak reramai ni leceh.. lagi-lagi yg banyak karenah.. (macam kakak aku) 

meh aku bagi contoh... adalah petang kelmarin aku pegi ke bazaar dgn kakak aku.. dia ni semua nak.. itu nak ini nak... bukan apa., kalau ikut hati aku pun nak.. tapi masalahnya bukan makan pun lepas tu.. membazir.. dah tu buang.. maka nak dijadikan cerita dia cakap dia nak murtabak.. aku pun cakaplah.. "tak yah la weh.. kang makan itu ini.. buang je kang.. membazir weh.. syaitan suka org membazir.." dalam pada aku bagi nasihat tu... sayup kedengaran suara kakak aku kat gerai murtabak tu order murtabak... haiiishh kongkang betol-lah budak ni.. buang air lior aku je... orang macam ni tak buleh bawak ke bazaar ramadhan ye kengkawan..

continue...
Ke-empat 
yakni yang penghabisan... pekakkan telinga.. maknanya disini... kat bazaar ramadhan tu peniaga-peniaga mesti terjerit-jerit mempromosikan makanan yg dijual.. pekakkan telinga.. beli apa yang patut dibeli saja... awal-awal lagi kita dah listkan? maka ikut saja list.. 

dah le tu.. aku tulis panjang-panjang ni.. macam ada yang nak baca je... pada yang rajin baca ni.. terima kasih... cuba amalkan tips ni.. tak banyak empat je.. ni pun kekadang susah nak ikut... kecuali pada orang-orang yg cekal... So, Selamat berpuasa dan selamat berbelanja... sekian..  

4 comments:

acik said...

ececeh cakap akak yanag membazir.. tah2 dia pun sama hahhaha

Wanda Azahar said...

cett mane ade... sy la org yg paling berjimat ihihik..

Miss Yaty said...

hihi..memang betol pn yg tang bawak rermai tu...

thn ni kena cekal hati folo tips ni...hii :)

Wanda Azahar said...

ni tips yg tersenang laa nak ikot.. ade lagi banyak.. tapi yg 4 ni pon susah nak ikot bgi sestgh org...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...