Thursday, July 12, 2012

Sengkek


Segan aku tengok gambar aku kat atas ni. =.=

Setiap kali aku jejakkan kaki kat Jusco Taman U dengan kakak aku, the first place yang kami singgah adalah MPH. So gambar bongok kat atas tu time aku kat MPH ahad lepas. Bodohkan amek gambar sorok-sorok macam tu.

Dah macam terbiasa pulak, kaki aku terus menapak kat deretan komik-komik (manga) kesukaan. Satu persatu aku belek. Slow je aku bisik kat komik-komik tu. "Nanti aku beli kau ye. Fulus takde lah sayang." Antara aku dan komik-komik tu je yang dengar. Alhamdulillah beliau faham. Sebak tapi takleh nak buat apa.



Tengok buku kat atas ni pulak. Aku amek gambar je. Tak beli pun. Aku memang macam tu. Suka amek gambar benda-benda cenggini, belinya idok. 

"Sengkek Langkah-langkah mengatasinya'. Memang bagus buku ni. Boleh mendorong kita berjimat dan mengajar bagaimana cara nak menyimpan duit. Aku suka bab-bab duit ni. Tapi itu tak bermakna aku mata duitan. Jauhkanlah! Semua benda nak kena amek kira sekarang ni. 

Sambung. Buku ni khas untuk orang-orang yg sengkeklah. Tapi aku terkilan sikit. Buku ni harganya RM29.90. Aku tak nak cakap diri aku ni sengkek sebab dari percakapan boleh jadi doa. Tapi agak-agaklah harga. Dah nama pun sengkek. Sengkek ertinya kurang duit dalam poket. Orang sengkek tengok harga buku ni pun dah ketar lutot kot. Turunkanlah sikit harganya. RM15.90 pun okay apa. Memang takdelah orang sengkek nak beli. Ada betul tak apa aku cakap? 

Kesimpulannya, tak payah buku pun kita boleh berjimat. Internet kan ada. Berbelanja untuk benda-benda yang kita suka tak salah, asalkan kita pandai menguruskan poket kita sendiri. 


nota lutut: Eh beli manga tak salah lah! 

6 comments:

Anonymous said...

Nak beli manga ajak aku lah! *bunkface*

Wanda Azahar said...

buleh buleh aku memang suke jumpe kawan sekepale ni..bile2 pon buleh cek anom..

sarah said...

aku jarang beli buku,sebab aku suka pinjam kat library,somehow ada certain buku ko nak takda,so nak tak nak kena beli(time ada duit boleh cakap)so dia macamni,ada certain buku kita boleh download via ebook but somehow ebook can give u short sightedness.HAHAHA

Wanda Azahar said...

sebab tu aku jarang bce via ebook...sbb pening la bile tgok lelame..pike2 nak print je..satu keje plk..so aku akan cari buku tu sampai dpt..tak kesahlah lambat atau cepat..

NURSAFINAZ BINTI JOHANI said...

knp x beli?? kalu tak da boleh pinjam dah .. hehehe.

SENGKEK!!

Wanda Azahar said...

sebab kekurangan duet tu lah tak beli awk oiii...hikhik tunggu ade duet..hah mesti beli..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...