Monday, December 24, 2012

ayah, cerita hantu dan fauziah ghous

malam tadi...
di ruang tamu rumah tercinta...

ayah : cerita apa lepas nih? (sambil mengusap-usap perot sendiri)
sheda : cerita hantu kelako
ayah : hantu melayu?
sheda : ha'ah

aku hanya memandang saja.. perbualan dua-beranak ni... rasanya takde apa yg perlu untuk aku jawab bagi soalan ayah tu.. lagipon sheda dah sukarela untuk menjawabnya...

ayah : cerita apa nih?! (dgn nada terkejut)
sheda : cerita hantu kelako lah.. tadikan dah kata..
ayah : ayah tak minat betol cerita hantu melayu.. tak menakotkan langsung!

dah mula daaaa...

ayah : hantu melayu semua tak logik.. nampak sangat orang melayu ni kalau mati jadi hantu... dah tu bole balas dendam pulak tu...
aku : balas dendam??
ayah : yelah balas dendam.. macam cerita sarakit tu... 
aku : tapi ayah tengok jugak...
ayah : apa??!
sheda : ayah-lah tak suka tapi tengok jugak... 
ayah : ayah cuma nak tengok fauziah ghous tu je.. (cakap kuat-kuat)
emak (kat dapur) : amboiiii !!! awak tengoklah fauziah ghous tu sampai haus.. takde maknanya-lah fauziah ghous tu nak kat awak... dah tua dah pon..
ayah : kan kan aku dah agak daaaa...

aku dan si sheda mampu gelak je.. ayah aku ni saja je buat mak aku membebel.. hilang dah cerita pasal hantu melayu tadi.. ha ha ha! 

nota lutut : fakta mengatakan kaum lelaki ni kalau makin tua makin romantik.. betol-lah tu

4 comments:

Anonymous said...

fauziah gaous tu. *spelling aku tunggang langgang*

Wanda Azahar said...

Taste ayah aku bole tahan jugak.. ye dok?

Mrs Nurul said...

hahah mak kat dapur pon leh dengar ye :P

Wanda Azahar said...

haha ayah sengaja ckp kuat2..nak kasi mak dgar.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...