Sunday, December 2, 2012

serupa tapi tak sama.

Sebelum nih kawan aku (anom) ada suruh join satu segmen berkait dengan pendefinisian kawan, teman dan sahabat. Tapi oleh kerana masa aku yang sangat terhad, aku tak sempat nak join segmen tersebut. 

Walaubagaimanapun... aku berminat dengan istilah kawan, teman dan sahabat... ramai orang suka membezakan tiga perkataan ini dengan definisi yang berbagai-bagai... maka sekarang, aku pulak nak definisikan ketiga-tiga-nya dengan definisi aku sendiri.. insya'Allah dengan secara ringkas..

kawan - ia melibatkan sejumlah manusia... kawan sekolah, kawan serumah, kawan kolej, kawan satu ofis dan sebagainya... kawan adalah orang yang baik dengan kita... orang yang pernah sama-sama dengan kita... tak kira-lah sesekali atau selalu dengan kita...

teman - ia melibatkan seorang atau mungkin dua orang... teman adalah yang paling rapat.. yang paling karib... sentiasa ke hulu-ke hilir dengan kita... share itu dan ini... tapi pada aku teman mampu tinggalkan kita... walau rapat mana sekalipun..

sahabat - ia hanya melibatkan seorang sahaja... susah, senang, suka, duka dengan kita... walau jauh mana kita berada.. walau hari-hari tak bersama... namun hari-hari ingat kita.. walau bukan hari-hari berhubung... namun nasihat sentiasa mendorong... sahabat adalah yang sejati..

dan yang ramai-ramai yang pernah kita jumpa... "eh hai, apa khabar?" "bye, jumpa lagi.. insya'Allah.." adalah kenalan kita... 


nota lutut : aku bukan pakar bahasa.. kalau silap, harap dapat perbaiki..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...